- اما در هر زمینه-ای در زمانه-ی ما این گرایشِ وسوسه-آمیز هست که چیزها را فقط با آنچه در واقعیت آنها را دوره می-کند، نشان دهند، و بدین گونه آنچه را که اهمیتِ اساسی دارد، یعنی کارِ ذهن را که جدا کردنِ آن چیز از واقعیتِ پیرامون-اش بوده است، حذف کنند.
- تابلویی را در میانِ مبل-ها، اثاثه و پرده-های متعلق به همان زمان آن «به نمایش می-گذارند»، در میانِ دکورِ بیروحی که خانم خانه-ای که تا دیروز از همه ناآگاه-تر بود و اکنون همه-ی روزهایش را در بایگانی-ها و کتابخانه-ها می-گذراند، در ساختن-اش استاد شده است و در آن دکور، شاهکاری که در حالِ شام خوردن تماشا می-کنیم همان شادمانیِ سکرآوری را به ما نمی-دهد که تنها در موزه می-توان از آن انتظار داشت، چه موزه با برهنگی و نداشتِ هیچ گونه ویژگی، آن فضاهای درونی را که هنرمند برای آفرینشِ اثرِ خود در آنها گوشه گرفته است بهتر می-نمایاند.
در جستجوی زمان از دست رفته (جلد 2) - در سایه-ی دوشیزگان شکوفا - مارسل پروست - ترجمه مهدی سحابی