میشل فوکو-فضای تاویل فروید
جولای 7, 2022برتراند راسل درباره مستی و دیونیسوس
جولای 7, 2022
- برگسون عملکردِ سینما و ادراک را مشابه یکدیگر میداند و میگوید همانگونه که سینما حرکتِ کاذب ایجاد میکند، ما نیز در هنگامِ ادراک کردن، حرکتِ کاذب پدید میآوریم.
- دلوز نیز اشاره میکند که ما سینما را بدون اطلاع و آگاهی داشتن از آن خلق میکنیم.
- برگسون میافزاید که در طول تاریخ فلسفه نیز آگاهیِ فلسفی همواره به همین منوال عمل کرده است،
- چرا که فلسفه همواره در پی بنا کردنِ صیروریت از خلالِ ایدههای ابدی، فرمهای تغییرناپذیر و تصاویرِ ثابت بوده است و به نوبهی خود اسبابِ ایجاد حرکتِ کاذبی بوده است که به واقع در آن هیچ چیز در تغییر و در حال تبدیل نیست و مسئلهی وجودِ زمان نیز در آن مطرح نمیباشد.
- لذا ثمرهی پیدایش سینما برای برگسون، فراهم کردنِ مجالی برای آشکار شدنِ روشِ ادراکِ انسانی (که همواره با نشات گرفتن از نقاطِ دیدِ ثابت و یا کلیشههای لحظهای و آنی، موجبِ خلقِ صیرورت میشود) و فهمِ فرآیند ادراکِ طبیعی است.
از کتاب دلوز، فلسفه و سینما