- اگر هرگونه علیت در جهانِ حسی صرفا طبیعت باشد، آنگاه هر رویدادی به وسیله-ی یک رویدادِ دیگر در زمان، همخواند با قانون-های ضروری معین خواهد بود...
- پس در این حال از میان برداشتنِ آزادی ِ ترافرازنده (اختیارِ استعلایی) هم هنگام آزادی ورزیک (عملی) را هم نابود خواهد کرد.
- همچنین اگر پدیدارها شیء-های فی نفسه باشند، آنگاه اختیار را دیگر نمی-تواند رهانید.
- زان پس طبیعت عبارت است از علتِ کامل و در گوهرِ خویش به سانی رسا تعیین کننده-ی هرگونه رویداد.
- آزادی یا اختیار را زمانی می-توانید رهانید که معلول-ها در جهان تنها یا از طبیعت و یا از اختیار سرچشمه نگیرند، بلکه هم طبیعت و هم اختیار بتوانند هم-زمان در یک رویداد رخ دهند.
امانوئل کانت - سنجش خرد ناب -ترجمه: میر شمسالدین ادیب سلطانی