کتاب کاربرد لذت نوشته ی میشل فوکو از مجموعه کتاب های تاریخ جنسیت است و پروژه ی فکری این اندیشمند را بعد از کتاب «اراده به دانستن» ادامه داده است.
فوکو در این کتاب به دنبال پیدا کردن ریشه های مسئله سازیِ جنسی در جوامع بشری تا حدود قرن چهارم پیش از میلاد عقب می رود و آثار فیلسوفان، متفکران و نویسندگانی چون افلاطون، گزنفون، ارسطو و … را بررسی می کند. نگارش ان اثر ده سال به طول انجامیده است و جلد بعدی آن با نام «مراقبت از خود» توسط همین مترجم، برگردان شده و به زودی در نشر شدت منتشر خواهد شد.
- این کتاب در پنج بخش پروژه ی خود را به پیش می برد که از این قرارند:
بخش اول: مسئله سازی اخلاقی لذت ها
بخش دوم: علم تغذیه
بخش سوم: اقتصاد
بخش چهارم: تنکامگی
بخش پنجم عشق حقیقی
در این کتاب می خوانیم:
(فوکو در این بخش ریشه های شکل گیری پروژه ی کتاب را به خوبی توضیح می دهد)
«به نظر می آمد که با شروع از عصرِ مدرن و عقب رفتن تا مسیحیت و سپس دوران باستان، فرد قادر نخواهد بود از پرسشی بپرهیزد که همزمان هم بسیار ساده و هم بسیار عمومی است: چرا رفتار جنسی، چرا فعالیت ها و لذت های وابسته با آن، هدف نگرانیِ اخلاقی هستند؟ چرا این دغدغه ی اخلاقی وجود دارد – دغدغه ای که در برخی زمان ها در برخی جوامع و گروهها از توجهاتِ اخلاقیِ دیگر مهم تر جلوه می کند، توجهاتی که بر دیگر زمینه هایی از زندگیِ فردی و جمعی تمرکز دارند که به همان شکل اساسی هستند مثل رفتارهای مربوط به تغذیه یا وظایف مدنی؟ یک پاسخ خیلی سریع به ذهن می آید، من م یدانم: آنها هدفِ ممنوعیت های بنیادین بوده اند، و تخطی کردن از آنان اهانتی جدی تلقی می شد. اما این مثلِ این است که پاسخ را از خودِ پرسش بسازیم؛ و علاوه بر آن نشان می دهد که در تشخیص این موضوع شکست خورده ایم که دغدغه ی اخلاقی حولِ رفتار جنسی، در شدت و شکل اش، همیشه مستقیما به نظامی از ممنوعیت ها گره نخورده است. معمولا موضوع این است که نگرانی های اخلاقی دقیقا در جایی نیرومند است که اجبار و منعی وجود ندارد. بهبیاندیگر ممنوعیت یک چیز است، مسئله سازیِ اخلاقی چیزی دیگر. بنابراین به نظر من اینگونه می رسید که آن پرسشی که می بایست پژوهشِ من را هدایت کند، این است: چگونه، چرا و به چه شکل هایی جنسیت به عنوانِ یک قلمرو اخلاقی شکل گرفت؟ چرا این دغدغه ی اخلاقی با وجود شکل ها و شدت های متغیرش تا این اندازه پایدار بوده است؟ چرا این «مسئله سازی» وجود دارد؟ اما در کل این موضوعی مناسب برای یک تاریخ از اندیشه بود به جای یک تاریخ از رفتارها یا بازنمودها: برای آنکه شرایطی را تعریف کنیم که در آن انسان ها از آنچه هستند، آنچه می کنند و از جهانی که در آن زندگی می کنند «مسئله ساختند.»»
ترجمه کتاب:
ترجمه ی کتاب کاربرد لذت توسط نیما حیاتی مهر نویسنده و مترجم ایرانی انجام شده و توسط نشر شدت به چاپ رسیده است. او همچنین کتاب «مراقبت از خود»، کتابِ دیگرِ میشل فوکو از همین سری کتاب های تاریخ جنسیت را ترجمه کرده است. از دیگر ترجمه های او کتاب «خود و آنچه ازوست» اثر سترگ و بُرنده ی فیلسوف خودمدار آلمانی، ماکس اشتیرنر است که هر دو کتاب توسط نشر شدت به چاپ رسیده اند.
از نیما حیاتی مهر همچنین رمان های «ژوکوند»، «داستان سرزمین (جلد اول): سرزمین جرگه های نیستی» و «داستان سرزمین (جلد دوم): سرزمین ریگ های فروزان» و «مرده ریگ» به انتشار رسیده اند.